10 tammikuuta, 2015

Roson puute vaivaa Petosta

Harold Pinterille tyypillistä on, paitsi taukojen taitava käyttö, totuuden tulkinnanvaraisuus ja sen subjektiivisuus. Ihmiset muistavat asioita eri tavalla ja tuo muistin valikoiva luonne vaikuttaa siihen, mitä itse kukin pitää totuutena.

Arto af Hällströmin ohjaama Petos Kansallisteatterin Willensaunassa on tyylipuhdas, jos kohta yllätyksetön tulkinta. 

Näytelmän kolmiodraama ei ole kovin erityinen, mutta muoto, missä Pinter sen tarjoilee, on mielenkiintoinen. Tarinaa kerrotaan lopusta alkuun ja takaperoinen rakenne luo aikatasojen välille jännitteitä. Taaksepäin kerintä toimii, kun henkilöiden muistot tapahtumista eivät osu yksiin. Koko esitys on silkkaa jännitettä ja alatekstiä, jokainen roolihenkilö näyttelee kullekin muulle omanlaistaan totuutta. Syvemmät, henkilökohtaisemmat ajatukset vilahtelevat kasvoilla, kun he luulevat, ettei heitä katsota. 

Joka suuntaan läikkyvä ilmaisu alkaa esityksessä kuitenkin syödä tehoaan erityisesti kolmiodraaman naisen (Maria Kuusiluoma) kohdalla. Ei sillä, että miehetkään (Petri Liski, Marc Gassot) mitään herkkää tulkintaa tarjoilisivat.

Käännöksessä minua vierastuttaa (alkutekstiä tuntematta olettaen) 'isn't it' -ilmaisun kääntäminen toteavan lauseen lopettavaksi 'mitä'-sanaksi. Se tuntuu alkuun teennäiseltä, mutta alkaa näytelmän edetessä muuttua merkitykselliseksi. Henkilöt kokevat tuon tuostakin tarvetta hakea vahvistusta sanoilleen. Toki 'isn't it' -ilmaisu on käsittääkseni englanniksi paljon kepeämpi, melkein partikkeli, suomeksi tuo 'mitä' tuntuu erityiseltä. Tosin 'vai mitä' olisi ollut tähän tarkoitukseen liian arkinen.

Tyylikkään pelkistetty lavastus ja anonyyminoloinen ruskea puvustus suuntaavat katsojan keskittymisen tekstiin. Olen näköjään myös jotenkin äänivirittynyt tällä hetkellä, koska myös tässä esityksessä viehätyin painostavasta ja niukasta äänimaailmasta.

Menin katsomaan laadukasta draamaa, sain sitä. Jollain tavalla huomasin kuitenkin pettyväni, kun esityksestä puuttuikin arvaamattomuus ja roso. 

*****

Esitys 10.1.2015


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostan omalla nimellä kommentointia!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...